همه‌ی‌ما از اهمیت رشته پزشکی در پیشرفت آساش زندگی انسان‌ها  اطلاع داریم. اما لازم به ذکر است یکی از مهم ترین بخش‌های رشته پزشکی داروسازی است و زمانی که صحبت از دارو به میان کشیده می‌شود همراه فرایند تولید آن فرایند بسته بندی نیز اهمیت خود را یادآور می‌شود.چراکه جابجایی و نگهداری دارو یکی از اصلی ترین موارد در این باره است.

امروزه در صنعت تولید تمامی محصولات بسته بندی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. با همین میزان اهمیت اغلب پنجمین مرحله در تولید به حساب می‌آید اما در مورد داروها تنها بخشی از فرآیند تولید و بازاریابی نیست، بلکه ارتباط مهم و تاثیرگداری در کاربرد و ماندگاری آن دارد. بسته بندی داروها برای محافظت از آنها در برابر آسیب‌ها، میکروب‌‌‌ها و عوامل بیرونی اهمیت بسیاری دارد در عین حال باید شرایط ایمنی کودکان، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را نیز در نظر داشت.

انواع بسته بندی دارویی

بسته بندی در صنعت داروسازی حوزه ای کاملا متفاوت و متنوع است چراکه این بسته بندی‌ها باتوجه به نیاز و شرایط نگهداری آن طراحی و تولید می‌شود و دیگر صرفا نوعی تبلیغات به حساب نمی‌آید.

بسته بندی آمپول

بسته‌های آمپول عمدتا  برای بسته‌بندی حجم کمی از داروهای مایع استفاده می‌شود و بیشتر برای نگهداری داروهای تک دوز استفاده می‌شود و در مقایسه با ویال‌ها حجم کمتری دارند .مواد تشکیل دهنده ‌آنها هم شیشه و پلاستیک است.

بسته بندی ویال

طروف ویال نیز از شیشه و پلاستیک ساخته شده اند اما اندازه آنها بسیار بیشتر از ظروف آمپول است. این ظروف برای نگهداری داروهای مایع، جامد و پودر استفاده می‌شود.

بسته بندی بلیستر(تاولی)

این بسته بندی‌ها معمولا برای قرص‌ها و کپسول‌ها و قرص‌های ژله‌ای استفاده می‌شود. بسته‌ها عمدتا از پلاستیک‌های ترموفرم شده ساخته شده اند و با درپوش های آلومینیومی یا پلاستیکی پوشانده می‌شوند که به راحتی با فشار دست پاره می‌شوند. تولید این بسته بندی‌ها بسیار مقرون به صرفه است و همچنین ضایعات کمتری نسبت به باقی بسته بندی‌ها دارد. اندازه گیری و مرتب کردن میزان مصرف این داروها بسیار آسان و بی‌دردسر است و به رضایت بیشتر مصرف کننده کمک می‌کند.در سال‌های اخیر بسته های بلیستر به دلیل انعطاف پذیری در طراحی و بهروری بالایی که در این فرآیند برای بسته بندی جامدات و خوراکی ارائه می‌دهند در سطح جهانی برای توسط صنعت داروسازی پذیرفته شده است. بسته بندی‌های بلیستر به عنوان عایق کامل در برابر میکروب‌ها عمل می‌کنند و روشی مناسب برای افزایش مقاومت قرص‌ها در برابر عوامل بیرونی به حساب می‌آیند. دقت بالای دوزها در این مدل از بسته بندی خطای احتمالی مصرف دارو را کاهش می‌دهد و محبوبیت زیادی بین مصرف کنندگان دارد.

بسته بندی بطری

بطری‌های بسته بندی داروها نیز از دو جنس شیشه و پلاستیک تولید می‌شوند. به طور معمول این بطری ها را رنگی تولید میکنند به این دلیل که از دارو در مقابل اشعه حفاظت کند. اما برای درج اطلاعات لازم و ضروری از لیبل استدفاده ‌می‌شود در انتخاب جنس و ابعاد این لیبل ها دست تولید کننده کاملا باز است. ما در همدان لیبل امکان چاپ این لیبل ها در تیراژهای پایین با چاپ اخصاصی را برای تولید کنندگان محترم فراهم کرده ایم. عموما به دلیل تنوع زیاد داروها و تولید آنها در حجم های کم با تاریخ انقضای پایین ، چاپ لیبل ها در تیراژ بالا کاری عملا غیر ممکن است از طرفی چاپ های تعداد پایین قیمتی بالا خواهد داشت اما  ما در همدان لیبل، لیبل‌های شما را در تیراژ پایین با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت طراحی و تولید می‌کنیم.

بسته بندی ساشه‌ای

ساشه‌ها بسته بندی‌های کیسه‌ای شکل کوچکی هستند که در ابعاد و اشکال مختلف امکان تولید آنها وجود دارد. ساشه‌های دارو از متریال های متالایز و سلفون تولید می‌شود. می‌توان این ساشه‌ها را از جنس کرافت و کاغذ هم تولید کرد اما لایه داخلی آن را از متریالی کاملا بهداشتی و غیر قابل نفوذ تولید می‌شود. این ساشه‌ها یکبار مصرف است و پس از بازشدن قابل استفاده مجدد نیست. ساشه‌ها نیز از بسته بندی‌های مقرون به صرفه و کاملا شخصی سازی شده به حساب می‌آیند. شما در همدان لیبل با متریال مورد نیاز شما طراحی مناسب با محصول و مخاطب آن و سایز مورد تایید شما تولید می‌شوند.(اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درمورد جنس ابعاد و طراحی ساشه هستید میتوانید مقاله چاپ ساشه‌های بسته بندی را در سایت مطالعه کنید.

ساشه دارو
ساشه دارویی
ساشه ماسک صورت

مزایای بسته بندی موثر دارویی

بدیهی است امر بسته بندی در تمامی زمینه‌ها و همچنین بازارها به موضوعی مهم و رقابتی تبدیل شده است، به همین دلیل ظاهر بیرونی و بسته بندی محصولات نقش مهمی در موفقیت شرکت تولید کننده و همچنین معرفی محصول به بازار مصرفی دارد. اما بسته بندی دارویی تنها برای جذابیت و متقاعد کردن مصرف کننده تولید نمی‌شود.بلکه مواردی مهم و حیاتی در این بین وجود دارد اما مهم‌ترین آنها مواد اولیه مورد استفاده در دارو و طریقه مصرف آن است. اطلاعات و راهنمایی‌های ذکر شده بر روی بسته بندی باید کاملا واضح و خوانا نوشته شود و به راحتی در اثر خراشیدگی و دیگر عوامل بیرونی ازبین نرود.

بهبود بخشیدن به بسته بندی داروها نه تنها به نفع بیماراست بلکه اعتماد بیمار را به دارو و آن برند افزایش می‌دهد و به طور غیرمستقیم بر افزایش فروش محصولات شرکت اثر گذار است .

اهمیت طراحی بسته بندی دارو

یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به خطاهای دارویی، تداخل‌های دارویی هستند. به طور معمول داروها نام هایی مشابه به هم دارند ، بسته‌های آنها بهترین راه تفکیک در نظر مصرف کننده است. البته در نظر داشته باشید لازم است اطلاعات درج شده بر روی این بسته‌بندی‌ها کاملا خوانا و قابل درک با

شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا