لیتوگرافی و فرم بندی

مرکز چاپ و بسته بندی همدان با در اختیار داشتن پرسنل متخصص در زمینه لیتوگرافی از دستگاه مدرن Plate setter برای تهیه زینک چاپ استفاده می کند. در مقاله زیر شرحی از فرآیند تهیه زینک آماده شده که مطالعه آن درک بهتری از لیتوگرافی به دست می دهد.

زینک یا پلیت صفحه آلومینیومی است که بعد از طراحی تهیه می شود. بدین صورت که برای هر رنگ از طرح چاپی که بعد از طراحی تفکیک شده یک زینک مخصوص همان رنگ تهیه می شود.

این تصاویر توسط زینک و نوعی پلیمر که روی زینک چاپ می شود تهیه میشوند. صفحات زینک از موادی تشکیل شده اند که مرکب رنگ را به هیچ وجه به خود جذب نمی کنند. اما مواد پلیمری که روی زینک چاپ می شود جاذب مرکب خواهد بود. به این ترتیب تصاویر موجود روی زینک رنگ را جذب و روی متریال چاپی که با آن تماس دارند انتقال می دهند.

لیتو گرافی به دو روش انجام می پذیرد:

روش Image Setter  :

در این روش از تهیه زینک که از مواد پلیمری حساس به نور فرابنفش پوشانده شده اند زیر لایه فیلم که به شکل تصویر دلخواه است تحت تابش نور فرابنفش قرار می گیرید. قسمت هایی از پلیمر که زیر فیلم قرار دارند از تبخیر در امان می مانند. و بقیه قسمت ها تحت تاثیر نور تبخیر می شوند. این فرایند منجر به چاپ شدن تصویر بر روی زینک خواهد شد.

پس از تبخیر هنوز زینک آماده نیست و باید توسط مواد قلیایی شسته شود تا بقیه مواد باقی مانده روی سطح زینک که تحت تابش از بین نرفته نیز از روی آن شسته  شود.

روش Plate Setter  :

از دستگاهی با همین نام برای تهیه زینک استفاده می شود. که تمام فرآیند چاپ زینک را بدون درست کردن فیلم بصورت اتوماتیک انجام می دهد.این دستگاه فایل های خروجی طراحی را از کامپیوتر دریافت و روی زینک پرینت می کنند.

مرکز چاپ و بسته بندی همدان
لیتو گرافی

به فرایندی که در طی آن صفحه هایی فلزی که جنس آن از آلومینیوم موسوم به زینک یا پلیت ساخته شده است لیتو گرافی می گویند.

این صفحه ها در چاپخانه مجهز به سیستم چاپ افست برای انجام کار بر روی کاغذ استفاده می شود. لیتوگرافی یکی از مرحله ی واسطه چاپ افست که فایل های طراحی شده ابتدا در دستگاه لیتو گرافی تبدیل به صفحه های فلزی شده و سپس این صفحه ها به چاپخانه فرستاده میشود تا در آن جا به وسیله آن عملیات چاپ بر روی کاغذ انجام شود.

ابتدا در لیتو گرافی فایل ها به چهار رنگ اصلی خود تقسیم می شود و سپس تصویر به هر رنگ با نوعی پلیمر مخصوص بر روی صفحه های فلزی چاپ می شود. جنس این ورقه فلزی از موادی درست شده که به هیچ عنوان مرکب چاپ را به خود جذب نمیکند. در عوض جنس این مواد پلیمری که طرح را با آن به روی زینک چاپ می کنند جذب مرکب می شود. از این خاصیت در چاپ به کار میرود .برای ساختن زینک دو روش وجود دارد که روش قدیمی آن امروزه هنوز هم کم و بیش مورد استفاده قرار میگیرد که از دستگاهی به نام ایمیج ستر lmage setter استفاده می شود. این دستگاه هر چهار فایل جدا شده از فایل اصلی را با رنگ مشکی به روی طلق شفاف پرینت می گیرد.
در واقع دستگاه ایمیج ستر چیزی جز یک پرینتر سیاه وسفید بزرگ لیزری با قابلیت پرینت بر روی طلق ها آماده شد آن هارا به روی زینک های خام چسبانده میشود و با گیره مخصوص فیکس می کنند. سطح زینک خام از ماده ای پلیمری جاذب مرکب پوشانده میشود و در طی فرایند ساخت زینک قسمت های اضافی از روی سطح آن بر داشته شده تا فقط بخشهای طرح باقی بماند در واقع عملیات چاپ بر روی زینک بالعکس حالت معمول انجام می شود. مرحله بعدی شامل شستشوی زینک های آماده شده را با استفاده از یک محلول قلیایی است تا تمام سطح زینک به طور کامل از مواد پلیمری که نور به آنها رسیده اما تجزیه نشده اند؛ از بین برود.

در نهایت زینک را در محلولی فرو برده تا قسمت هایی که نور به آنها برخورد نکرده ؛ ثبت وبرای چاپ آماده شوند .
و تمام این مراحل شامل تهیه فیلم و ساخت زینک باید در انجام کار دقت زیادی کرد.

اسکرول به بالا