بسته بندی

اهمیت طراحی بسته بندی محصولات

قطعا برای همه‌ی ما پیش آمده وقتی در انتخاب دو محصول با کارکردی مشابه مردد هستیم محصولی که بسته بندی و ظاهری جذابتر دارد شانس بیشتری هم برای انتخاب شدن دارد. می‌توان گفت تاثیر بسته بندی در انتخاب کم‌تر از کیفیت محصول نیست و در تحقیقات ثابت شده محصولاتی که کیفیتی بالا دارند اما در بسته بندی موفق نبوده شانس خود را برای حضور در بین پرفروش‌ترین محصولات از دست داده اند. همچنین بسته بندی را می‌توان یک نمای ظاهری و محافظتی برای محصول معرفی کرد. خلاقیت در بسته‌بندی امری قابل توجه است.( پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب بسته بندی محصولات خود نگاهی به مقاله خلاقیت بسته‌بندی داشته باشید.) در گذشته بسته بندی جزئی ساده از تولید محصولات بودو صرفا جنبه محافظت از محصول را داشت اما امروزه بسته بندی وظیفه تبلیغات، برندینگ، فروش تا نگهداری محصول پس از بازشدن را برعهده دارد. علاوه برجنبه زیبایی کاربردی بودن بسته بندی نیز اهمیت بسیاری دارد. بسته بندی موفق می‌تواند تنها هدف از خرید یک محصول باشد( به خصوص در زمینه محصولات کودک، بهداشتی، موادغذایی) و همچنین برای شروع یک برندینگ موفق فوق العاده موثر باشد.

اهداف اصلی بسته بندی

کاربرد انواع بسته بندی محصولات با توجه به نیاز محصول و مخاطبان آن متفاوت است. بسته بندی ابزار برقراری ارتباط با مشتری و به نوعی راوی داستان محصول و برند شماست. بسته بندی باید توان جذب حواس( لامسه، بویایی، بینایی) مخاطب و به خود ودرگیر کردن آن را داشته باشد. باتوجه به تحقیقات اخیر، در بین حواس ما محرک‌های بصری بیشترین تاثیر را بر ادراک ما دارند.   

بسته بندی

جذب خریدار:

بسته بندی محصول شما باید توان جذب مشتری در مدت زمانی کوتاه بین چندین محصول مشابه را داشته باشد.

اطلاع رسانی:

بسته بندی باید شامل اطلاعاتی کامل باشد که به نوعی تکمیل کننده نقش فروشنده باشد. نوع ومیزان این اطلاعات کاملا به محصول مورد نظر بستگی دارد.

تمایز:

بسته بندی باید به وسیله رنگ، ابعاد، لوگو و شکل کلی با بسته‌بندی رقبا متفاوت باشد. این تفاوت باعث جلب توجه و بیانگر هویت محصول می‌شود.

-به طور کلی بسته بندی محصولات به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱- بسته‌بندی اصلی محصول:

بسته‌بندی که به طور مستقیم از کالای مورد نظر محافظت می‌کند و وظیفه انتقال اطلاعات و معرفی برند و ارتباط با مخاطب را برعهده دارد و مهم‌ترین بسته‌بندی شناخته می‌شود.

۲- بسته بندی نوع دوم:

وظیفه این بسته‌بندی درکنارهم نگهداشتن چند بسته اصلی است. این بسته بندی بیشتر در فروشگاه‌های اینترنتی کاربرد دارد و انبارداری محصول را سهل می‌کند

۳- بسته بندی نوع سوم:

کاربردی شبیه به بسته بندی قبلی دارد اما برای حمل و نگهداری تعدادی از بسته های دوم در کنارهم قابل استفاده است. این نوع از بسته‌بندی اولویت کمتری نسبت به دوتای قبلی دارد اما زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قابل حمل با ماشین‌آلات صنعتی باشد و معمولا در کانتینرها و انبارها کاربرد دارد.و کتهش هزینه ها و حمل ونقل آسان را با خود به همراه دارد. اما وجود آن الزام نیست.

.

نمونه طراحی و تولید بسته بندی

عوامل موثر در طراحی محصول:

۱-اطلاعات کلی محصول

۲-علایق و سلیقه جامعه هدف

۳-مقدار بودجه در طراحی و بسته بندی محصول

۴- محصولات رقیب در بازار هدف

بسته بندی

در این مقاله متوجه اهمیت طراحی واجرای بسته‌بندی محصولات شدیم و آن را جزئی مهم درتولیدات شمردیم.اما در پایان ما مفتخریم که باکمک متخصصان حرفه‌ای و ماشین‌آلات به‌روز دنیا نگرانی تولیدکنندگان و کارآفرینان موفق را در این زمینه به حداقل رسانده‌ایم و پیشتاز این امر در  کشورعزیزمان هستیم.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا