اصلی‌ترین مبحث در بخش چاپ کیفیت چاپ و همخوانی رنگ‌های چاپی با نمونه‌ی اصلی است. که این کیفیت وهمخوانی با جنس و شرایط محیطی محصول هم ارتباط دارد. سعی میشود. در مقاله‌های قبل معایب و مزایای انواع چاپ را برسی کردیم اما در این مقاله تفاوت‌ها و شباهت‌های دو روش اصلی و پرطرفدار چاپ که آنها را با نام‌های چاپ افست وچاپ دیجیتال میشناسیم را مقایسه کنیم و در انتخاب تکنیک چاپی مناسب شما را راهنمایی کنیم.

همانطور که میدانید از نظر فعالان این صنعت، چاپ افست یک از پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین روش‌های چاپ است اما از نظر کیفیت چاپ دیجیتال را می‎‌توان با این روش چاپ برابر دانست.

 اگر بخواهیم از نظر اقتصادی این موضوع را برسی کنیم هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

چاپ افست

چاپگر دیجیتال با استفاده از فایل‌های الکترونیکی نقاط رنگی تصویر مورد نظر شما را تولید می‌کند. اما در چاپ افست از صفحات چاپی مخصوص هر تصویر و جوهر استفاده می‌شود؛ دراین روش هر رنگ به یک صفحه نیازمند است تصویر قبل از چاپ بر روی این صفحه‌ها انتقال داده می‌شود. به همین دلیل در چاپ دیجیتال می‌توان رنگ‌ها را بدون هیچ هزینه‌ی اضافی افزایش داد اما در چاپ افست با توجه به تعداد رنگ‌ها باید صفحه تولید شود پس هزینه‌ی تمام شده‌ی چاپ به تعداد رنگ‌ها بستگی دارد.

در چاپ دیجیتال با فزایش تیراژ هزینه‌ی چاپ هم افزایش می‌یابد اما در چاپ افست با بالا رفتن تیراژ هزینه کاهش می‌یابد.

پیشنهاد میشود کارهای کم تیراژ و فوری با چاپگرهای دیجیتال انجام شود و کارهایی با تیراژ ودقت بالا با ماشین‌های چاپ افست.

چاپ افست

در چاپ افست امکان چاپ بر روی کاغذهایی با ضخامت‌های مختلف وجود دارد اما این کار در چاپ‌های دیجیتال امکان پذیر نیست.

اگر انتخاب رنگ در چاپ مورد نظر شما نقشی برجسته و مهم دارد و نیاز به رنگی خاص با کیفیت بالا دارید چاپ افست بهترین گزینه برای شما است در این چاپ امکان ساخت رنگ‌های مختلف هست اما در چاپ دیجیتال میتوان تنها از رنگ‌های استاندارد استفاده کرد.

درچاپ دیجیتال می‌شود اطلاعات را بعد از هر یک عدد چاپ ویرایش کرد و چاپی شخصی سازی شده داشت اما در چاپ افست امکان ویرایش اطلاعات در بین کار وجود ندارد و اطلاعات یکسان چاپ می‌شود.

همانطور که دیدید هرکدام از این تکنیک‌های چاپ مزایای خاص خود را دارد و نمیتوان در همه‌ی موارد یکی را بر دیگری برتری داد  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا