در صنعت چاپ امروز، جلوه‌های ویژه و خدمات پس از چاپ اهمیت ویژه ای دارد. به این دلیل که این پیشرفت بی‌نظیر در صنعت چاپ می‌تواند محصول شما را از رقبا مجزا کرده و در چشم مخاطب جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.ما در همدان لیبل با توجه به نیاز محصول شما انواع مختلف این خدمات را انجام می‌دهیم. در این مرکز چاپ و بسته بندی هیچ محدودیتی در انتخاب برای مشتری وجود ندارد. تنها کافی است اتنظارات خود را از بسته بندی برای ما شرح دهید؛ از طراحی تاچاپ و تولید را به ما بسپارید.

پرطرفدارترین خدمات پس از چاپ:

مرکب امنیتی

این مرکب‌ها برای چاپ الگوهای پیچیده در اسناد و مدارک مهم استفاده می‌شود. مرکب‌های فلورسنت نامرئی ای آر، یکیس از معروف ترین این مرکب‌ها است. این مرکب در زیر نور معمولی نامرئی ولی در زیر نور‌های آی آر فعال و زیر نور یووی قابل مشاهده می‌شوند. مرکب‌های بلک‌آی آر نیز در چاپ بارکد‌ها استفاده می‌شود که فقط توسط بارکد اسکنرها ردیابی می‌شود.

سلفون

سلفون پوششی است که موجب استقامت بسته بندی می‌شود و از آن در مقابل صدمه احتمالی محافطت می‌کند. علاوه به این جنبه زیبایی نیز دارد. این جلوه‌ها نیز انواع متفاوتی دارد مثل: سلفون مات، سلفون براق، سلفون مخملی و سلفون طرح‌دار که بر روی محصول چاپی، باتوجه به نیاز آن محصول انجام می‌شود. سلفون یکی از رایج ترین شیوه‌ها به منظور پوشش روی سطح چاپی است که توسط دستگاه‌های مخصوص سلفون‌کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می‌شود.

شیوه کار آن به چه صورت است؟

سلفون‌های رول به کمک چسب روی سطح چاپی چسبانده می‌شود، به دو شکل ماشینی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در دو نوع حرارتی و ساده هستند. نوع حرارتی آن طرفدار  بیشتری دارد چراکه به سبب بهره گیری از حرارت سلفون به شکل مقبول‌تری روی محصول چاپی قرار می‌گیرد.

دایکات

از جلوه‌های دایکات، برای اولین بار در برش چرم برای تولید کفش استفاده شد. برای ایجاد جلوه‌هایی که امروزه با استفاده از دایکات به وجود می‌آیند، از قالب برای ایجاد برش و ایجاد شکل‌های مختلف روی کاغذ استفاده می‌کنند. از قالب‌ برش در فرایندهای مختلفی مثل استمپینگ، امباسینگ و دی امباسینگ نیز استفاده می‌شود. دایکات‌ها معمولا همراه با چاپ در یک خط تولید انجام می‌شوند. دونوع دایکات وجود دارد؛ دایکات روتاری و دایکات تخت. اما مهم ترین تفاوت آنها در این است کگه در دایکات تخت سرعت کار کمتر از نوع روتاری است ولی تجهیزات آن مقرون به صرفه تر است.

یووی موضعی برجسته

یووی موضعی برجسته نوع دیگری از پوشش است که با کلیشه مجزا روی سطح چاپ شده قرار می‌گیرد و برخب از نقاط مهم در چاپ را برجسته تر می‌کند. این لایه برجسته باعث می‌شود حالت سایه روشن و براق روی سطح کار دیده شود. این کار به چاپ جذابیت بیشتری می‌دهد و البته تاثیر تبلیغات را دوچندان می‌کند. در این روش برای شروع کار کاغذ از زیر توری سیلک اسکرین که محتوای آن یووی است رد می‌شود و با توجه به فیلم لیتو گرافی ، محل های مورد نظر شابلون گذاری میشود که بعد از یکبار کشیدن و قرار گرفتن زیر خشک کن به پایان میرسد. یووی در سه نوع برجسته موضعی و شنی است.

لتر پرس

قدیمی ترین فرآیند در صنعت چاپ لترپرس است. در این روش قالب برجسته مرکب زده می‌شود و سطح کاغذ فشارده میشود. با این کار تصویر به صورت برعکس روی کاغذ چاپ می‌شود. در لتر پرس به طور معمول از قالب های فلزی استفاده می‌شود اما قالب‌های چوبی و فلزی هم رواج دارد. از لترپرس بیشتر در کارت‌های عروسی و بیزینس کارت‌ها استفاده می‌شود.

سیلک اسکرین

لوازم اصلی این چاپ یک ورق توری ابریشمی و و ورق استنسیل است و چاپ به این صورت است ورق استنسیل روی سطح پارچه گداشته می‌شود بعد مرکب را روی آن می‌گذارند و با بازارزی به نام تیغه اسکویی ان را روی سطح پخش می‌کنند مرکب از قسمت های نفوذپزیر روی پارچه انتقال پیدا می‌کند. به این ترتیب نقش مورد نظر به روی پارچه منتقل می‌شود. با این روش میتوان روی پارچه، چوب، کاغذ و فلز چاپ انجام داد

ترموگرافی

ظاهر کار در ترموگرافی بسیار شبیه به حکاکی است ولی فرآیند هایی کاملا متفاوت دارند. در فرآیند ترموگرافی، به مرکب آن قسمت از کار که قرار است جلوه ترموگرافی داشته باشد مقداری پودر رنگی اضافه می‌کنند. سپس قالب چاپی آغشته به مرکب را  حرارت داده و به کاغذ می‌زنند.ترکیب مرکب و پودر رنگ توسط حرارت به کاغذ منتقل می‌شود و پس از خشک شدن توسط اشعه آر آی، سطح کار برجسته شده و اصطلاحا پف می‌کند.

فویل کوبی

در فویل کوبی های طلایی و نقره‌ای لایه ای رنگی از جنس آلومینیوم تحت حرارت و فشار بر روی کاغذ استمپ می‌شود. فرآیند فویل کوبی پیچیده نیست بسیار شبیه ورنی زنی موضعی است. لازم به ذکر است در طرحی که قرار است فویل کوبی شود تصاویر باید از نوع وکتور و متون باید دارای خطوط بیرونی باشند.

اتقال ورنی با روش چاپی برجسته

 در این روش به علت نوع تکنولوژی به کار رفته در انتقال مواد به سطح چاپی میتوان میزان بیشتری نسبت به روش بدون آب، ورنی به سطح بسته بندی انتقال داد.

وارنیش

به طور کلی وارنیش به پوشش‌های مایعی گفته می‌شود که به سطح کار زده می‌شوند و به آن ظاهری براق و یا مات می‌بخشند. مهم ترین هدف از زدن وارنیش روی کار، جلوگیری از خراب شدن چاپ است. بعضی از وارنیش ها مقاومت کاغذ را در مقابل پاره شدن و یا چروک شدن بالا می‌برد.

وارنیش‌ها انواع مختلفی دارند‌:

وارنیش‌ گلاسه :

سطح کار را براق می‌کند و نور را بازتاب می‌دهد و سطح کار را درخشنده می‌کند.

وارنیش‌ مات:

 سطح کار را نرم و مات می‌کند.

وارنیش ابریشمی:

ظاهری نه خیلی مات و نه خیلی براق دارد بلکه حد وسطی بین این دو است

وارنیش یووی:

پایداری و استحکام کاغذ را افزایش می‌دهد.

وارنیش یووی موضعی:

قسمت‌های مهم از طرح را ورنی یووی میزنند.این کار بیشتر روی لوگوها و آرم برندها انجام می‌شود.

وارنیش ها انواع سرد و گرم نیز دارند. در نوع وارنیش گرم، محصول چاپی را به شیوه سیلک اسکرین پوشش می‌دهد. از این شیوه برای پوشش روی جلد کتاب، جلد پس از چاپ کاتالوگ ، جلد پس از چاپ بروشور، جعبه‌های بسته بندی مانند دستمال کاغذی و… استفاده می‌شود. اما در نوع سرد تنها به محصول چاپی یک پوشش داده می‌شود و هیچگونه درخشندگی و جلایی به همراه ندارد و صرفا موجب تثبیت رنگ آن می‌شود و معمولا در چاپ افست این کار انجام می‌شود.

سیلک لمینیتینگ

سیلک لمینیتینگ ظاهری نرم و ابریشمی به کار می‌دهد که علاوه بر زیبایی چشم نواز، ضدآب و ضد لکه هست. این افکت ویژه چاپی معمولا تمام رنگ کار شده و رنگ های بسیار زنده و چشم نوازی تولید می‌کند. لمینیت ها موادی خمیری یا مایع هستند که بعد از اعمال روی کار، فیلم نازک و نرمی روی سطح کار ایجاد می‌کتند. لمینیت‌ها می‌توانند گلاسه، مات و حتی بافت دار باشند که به سلیقه مشتری روی کار اعمال می‌شوند.

ورنی کاری موضعی

ورنی کاری موضعی نوعی دیگری از جلوه‌های بصری است که در انواع مات ابریشمی و براق امکان اجرای آن وجود دارد. ورنی‌های یووی به صورت موضعی یا از روی الگو به روی کار اعمال می‌شود. این کار در نوع سنتی سابقه ی بیشتری دارد اما در نوع دیجیتال آن مزایا و تنوع بیشتری دارد همچنین امکان کار در حجم های پایین و در ابعاد بسیار بزرگتر را نیز فراهم

امباسینگ  دی امباسینگ

امباسینگ و دی امباسینگ دو فرآیند عملیات تکمیلی جدا هستند که دو نتیجه متفاوت به جا میگدارند. در هر دو فرآیند از یک پلیت فلزی و یک کلیشه چاپ استفاده می‌شود.پلیت روی ماشین چاپ سوار می‌شود و کاغذ بین کلیشه و پلیت قرار می‌گیرد. درعملیات امباسینگ کاغذ ظاهری برجسته پیدا می‌کند  و در دی امباسینگ الگو روی کاغذ فرورفته می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا