چاپ هیجان انگیز دیجیتال

در زمان صحبت از چاپ دیجیتال موضوع مهم و تاثیر گذار این است که ما چقدر در این زمینه پیشرفت کرده ایم؟

چاپ دیجیتال تقریبا یک چهارم ارزش جهانی صنعت چاپ و بسته بندی را به خود اختصاص داده است . بسیاری از رویدادهای بین المللی صنعت چاپ طی سال‌های اخیر برگزارنشدند وبه همین دلیل معرفی و عرضه بسیاری از محصولات به تعویق افتاد با این حال چاپ دیجیتال از قافله بازار عقب نماند و با ارتقای سیستم ها و معرفی فناوری‌های تازه،به ویژه در زمینه چاپ جوهر افشان پویایی خود را حفظ کرد.

امسال کمپانی Kodak بهره‌وری ماشین‌های جوهر افشان مدل Turbo7000prosper خود را بهبود داد.

کمپانی HP هم به تازگی سیستم های مدل Dantage خود را به عنوان یک پلتفرم جدید و همینطور مبنایی برای مدل‌های آینده خود عرضه کرده است. کمپانی ژاپنی Miyakoshi به زودی سیستم جوهر افشان MJPEXG20 را به بازار عرضه می‌کند، این ماشین یک سیستم جوهر افشان رنگی رول بسیار جمع و جور و با قیمت ارزان است.

بعضی از ماشین های چاپ در رویدادهای مختلف برای دفعات متعدد معرفی می‌شوند.یکی از این سیستم ها سیستم جوهر افشان Alphabet از کمپانی MGIکه در پاییز المسال به بازار عرضه شد و اولین نصب آن در یک کمپانی فرانسوی چاپ کارت‌های امنیتی است.این سیستم چاپ مجهز به آپشن‌های مختلف چاپ و عملیات تکمیلی در یک ماشین است که برای طیف گسترده ای از کاربرد های ویژه مناسب است.

یکی دیگر از زمینه‌های فعال چاپ در سال ۲۰۲۲ سیستم های چاپ کارتن و چاپ بنر بوده است در این زمینه EFI دو مدل تازه معرفی کرده است. کمپانی HP هم در این زمینه محصول HP T700 را عرضه کرده است.

امسال بازار فناوری‌های تازه در زمینه چاپ لیبل مخصوصا سیستم‌های هیربدی با واحدهای ترکیبی آنالوگ و دیجیتال، داغ و پر رونق بوده است.یکی از فناوری‌های مفید چاپ دیجیتال که برخی مواقع مورد بی توجهی قرار می‌گیرد فناوری چاپ الکتروفتوگرافی است؛ .

اما امسال پیشرفته ترین نمود این فناوری را می‌توانید در سیبستم جوهر افشان HP Indigo V12 مشاهده کنید که یک پرینتر رول است و سرعت چاپ آن به ۱۲۰ متر در دقیقه می‌رسد. یکی دیگر از سیستم‌هایی مجهز به فناوری الکتروفتوگرافی که تازه رونمایی شده است مدل بازسازی شده سیستم Imagepress  از کمپانی canon  است که خط تازه ای را راه اندازی کرده است

سال ۲۰۲۲ از نظر فروش نصب سیستم‌های تازه‌ی جوهر افشان سال خوبی بود، ولی نه آن‌قدر که انتظار داشتیم.عوامل بازدارنده مختلفی مانند افزایش ناگهانی و بی‌رویه‌ی قیمت سوخت و انرژی کمبود کاغذ و ناپایداری ‌های شدید اقتصادی بر این وضعیت اثرگذار بود که همه باعث کم رونق شدن بازار صنعت چاپ شد.

با این حال سال ۲۰۲۲ براغی صنعت نشر و چاپ کتاب سال خوبی بود، نصب سیستم‌های چاپ در زمینه چاپ و نشر که در طول دوران کرونا با کاهش ناگهانی و شدید روبه رو شده بود در سال ۲۰۲۳ با یک بهبود نسبی سال خوبی را تجربه کرد. چاپ جوهر افشان به سمت چاپ تجاری و آنلاین حرکت میکند. اگر چه باید گفت این قدم ها هنوز کوچک آهسته هستند. زیرا کارشناسان هنوز نمی‌توانند مطمئن باشند که حتی در پیشرفته ترین ماشین‌های جوهر افشان بتوانند کیفیت مورد نیاز این بخش از صنعت را تامین کنند. با این حال چاپ دیجیتال مخصوصا در سال های اخیر به رشد و توسعه خود در چاپ ادامه داده، همین حالا هم در زمینه چاپ امنیتی به جایگاه خوبی رسیده است.

 یکی دیگر از زمینه های پر رونق برای چاپ دیجیتال بسته بندی است.از چاپ دیجیتال مخصوصا در زمینه چاپ لیبل به شکل گسترده استفاده می‌شود و انتظار می‌رود که چاپ دیجیتال در بازار داغ سیستم های چاپی صنعت بسته بندی و لیبل حضور چشمگیر و موفقی داشته باشند.

یکی از علت‌های کاهش توسعه فناوری‌های جدید در چاپ و بسته بندی امسال غیر از مسئله اقتصاد مسائل مربوط به زنجیره تامین است. تولید کننده های سیستم های جوهر افشان با کمبود قطعات مواجه شدند و برخی دیگر ادعا کردند که با وجود در خواست مشتری نتوانسته اند قطعات و خدمات موردنیازشان را تامین کنند در این میان فروش پرینترهای تونری هم با مشکل مواجه شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا