دایکات

دایکات (Die-Cutting) خدماتی است که توسط آن می تواند بر روی متریال چاپی به صورت انبوه برش های به شکل دلخواه برای لیبل های چاپ شده پشت چسبدار انجام شود. به طوری که تیغ دستگاه فقط متریال را میبرد و لایه پشت متریال که محافظ چسب کار هست را برش نمیزند. و محصول نهایی این خدمات لیبل های چاپ شده و پوشالگیری شده است و به صورت رول می باشد.

 

خدمات دایکات در مرکز چاپ و بسته بندی همدان توسط دستگاه مجهز و مدرن که از متد دایکات دوار استفاده می کند، با بهره گیری از تخصصی اوپراتور حرفه ای و باتجربه انجام می شود.

مختصری از پیشینه لترپرس و دایکات

دایکات به معنی قالب زنی می باشد. از خانواده لترپرس که در گذشته برای چاپ حروف با فشار روی متریال کاربرد داشته است. اما به مرور و با ظهور روش های چاپی مدرن و کارآمدتر کاربری خود را عوض کرده. امروزه لترپرس و دایکات برای برش دقیق کار چاپ شده و عملیات پس از چاپ استفاده می شود.

دایکات نیز کاربردی مشابه دارد که در روش های مختلف انجام می شود:

دایکات فکی یا دایکات تخت (Platen Die cutting)

شامل قالب های تخت می شود که برای متریال های برش خورده و تخت کاربرد دارد. این قالب ها بصورت لیزری با تیغه های استاندارد شبیه قالب مورد نظر ساخته می شوند و محدودیت ابعاد ندارند.

دایکات دوار یا روتاری (Rotary Die cutting)

این نوع از دایکات با استفاده از استوانه های دوار صورت میگیرد و برای متریال های رول شده مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت کار این روش بسیار بالاتر از روش های دیگر است.

تصویر زیر نشان دهنده محصول چاپ شده پشت چسبدار پس از انجام دایکات میباشد:

اسکرول به بالا